Jiddisch, Kabbala, Joods, Klezmer, Muziek, Zang, jiddisj, yiddish, klesmer, jodendom, mystiek, spiritueel, bijbel, thora, hebreeuws,
PESACH VOLGENS DE KABBALA
Volgens
de kabbala komt al ons verlangen voort uit een spirituele bron die het Licht van het Oneindige heet.
Wij ervaren dit “licht” als geluk, in beide betekenissen van het woord; het is een bewustzijnstoestand die het leven vorm geeft. Het is aan ieder mens zelf om dit licht in zijn leven te roepen en de hoeveelheid licht die wij dagelijks ervaren hangt af van onze gedachten en daden. Hoe meer het ons lukt om licht in ons leven toe te laten, hoe meer blokkades we kunnen oplossen. Het licht is verdeeld in twee soorten energie – die van de rechter- en van de linkerlijn. Dit verwijst naar de levensboom, het scheppingsmodel waar de Kabbala vanuit gaat. De rechter energielijn is het Licht van Genade (Or Chassadim). Deze energie voedt gedachten en geeft geluk en vreugde. De linker energielijn is Oordeel (Diniem of Gevoerot) en voedt alles wat met materie en vorm te maken heeft, zowel in positieve als negatieve zin. Het toont zich bijvoorbeeld in de gedachten over werk, problemen, angsten. Ook automatisme en materialisme, kwade neigingen en negatieve gevoelens komen voort uit deze energielijn. Het doel van de kabbalist is om meer Licht van Genade in zijn leven en in de wereld te brengen, om zelf gelukkiger te worden, maar ook anderen gelukkiger te maken. Een van de methodes om dit doel te bereiken is door de energie van de linkerlijn te beperken. Dat doe je door weerstand te bieden aan materialisme en door onnadenkendheid of automatische reacties te verminderen. Kortom door het “Ego” met al zijn bijproducten minder ruimte te geven. Dit proces van het beheersen van de linkerlijn-energie noemt de kabbala Mitoek Hadinim, of wel het “zoet maken van het oordeel”. Ook wordt het “binden van links” genoemd en dit is de betekenis van het gebod om de gebedsriem op de linker arm aan te leggen bij het dagelijkse ochtendgebed. De bedoeling is dat je bewust wordt van wat je denkt en doet, van je gevoelens en van de gevolgen van je handelingen. Het is een grote uitdaging in deze egocentrische fase waarin de mensheid zich momenteel bevindt en precies daarom is het nu hard nodig om ons bewust zijn te verhogen. De kabbala geeft aan dat er twee kaders zijn die ons steun geven om ons bewustzijn te verhogen, en dat zijn Sjabbat en Pesach. Pesach (Joods Pasen) Volgens de kabbala werd de wereld geschapen in de maand Nisan (maart-april) en niet in Tishrej (september/oktober) waarin traditioneel het Joods Nieuwjaar, Rosj Hasjana, gevierd wordt. Spiritueel gezien valt 15 Nisan op een bijzonder raam in de tijd dat jaarlijks voor ons klaar staat. Dit is een moment van pure scheppende kracht. Wie dit raam weet te openen tijdens de Sederavond kan zijn of haar bewustzijn versterken en ontwikkelen. Seider Avond Op de eerste avond van Pesach is de Seder maaltijd. Op deze avond wordt de uittocht uit Egypte herdacht. Het is echter veel meer dan een avond van herinnering en dankbaarheid. De wijzen die door de eeuwen heen de Haggada (het draaiboek voor deze avond) hebben samengesteld, hebben alles gedaan om - voor zover mogelijk - ons te wijzen op de diepe spirituele betekenis van deze bijzondere tijd van het jaar. Maar hoe doe je dat voor een volk zonder land en zonder tempel, een volk dat verspreid is over de hele wereld, verschillende talen spreekt en zich soms zelfs niet bewust is dát zij een volk is? Dit is wat de wijzen hebben gedaan: ze hebben het ritueel en de essentie ervan gescheiden en apart van elkaar bewaard. Met de rituelen wordt de traditie bewaard, de kabbala bewaart de essentie. Op deze manier is de kans groter dat de heilige kennis bewaard zal blijven tot de tijd waarin beiden weer tot één geheel verenigd zullen worden. Als je de rituelen van de sederavond zorgvuldig bekijkt vanuit kabbalistisch perspectief, dan wordt de essentie zichtbaar en krijgen de rituelen hun diepere betekenis. Pas dan worden alle aspecten van de tekst duidelijk. |
Pesach volgens de traditieHerinnert aan de uittocht uit Egypte, de bevrijding uit de slavernij en het begin van de wording van het Joodse volk. Ieder jaar wordt op de eerste avond van Pesach, bij de seder (of seider) maaltijd het verhaal uit de HAGGADA opnieuw verteld, hoe Mozes bij de Farao pleitte om zijn volk te laten gaan, hoe de Egyptenaren getroffen werden door een reeks aan plagen en hoe uiteindelijk de Hebreeuwse slaven konden gaan, toch nog achtervolgd door het leger van de Farao die spijt kreeg van zijn beslissing.
|
Hierin vraagt de Sederleider om de wraak van de Schepper op de volken (Sjfoch Chamatcha Al Hagoyim etc). Deze tekst moet gezien worden tegen een achtergrond van verbanning en moordpartijen waar de Joden onder te lijden hadden. Moderne kabbalisten hebben de tekst veranderd in een verzoek aan God om genade en liefde aan de volken te schenken.
Ma Nisjtana? Wat is anders? Wat is bijzonder aan de Sederavond? Alles! Wees anders, wees bewust vanavond. Een gelukkige, bewuste en vrije Pesach toegewenst. |